torsdag 13. mai 2010

Nok en iskald dag/kveld

Det ble ganske kaldt i går også. Var ikke så ille når jeg ankom banen kl. 17.20, men når klokka nærmet seg sju så ble det en merkbar nedgang i temperaturen.
Når kommer varmen?
Standard var det som skulle skytes i går og standard ble det, men resultatet var ikke helt standard. Eller det vil si, det var jo akkurat der hvor det pleier, alt for lavt.
Men Morinien gjorde jobben den, bare synd at sjåføren ikke gjorde det. Mere trening gutt, mere trening.
Jeg kommer til å teste med noen gram ekstra på pistolen neste gang, vet ikke om det gjør noe utslag på noe som helst men det må jo prøves. Skal prøve å justere på rekyldemperfjæra også, se om jeg finner en innstilling som er helt fantastisk, det hadde vært noe det. Så er det jo også mulig å justere anslagskraften fra tennåla, men jeg aner ikke om den spiller inn på rekyl etc.
Er vel ikke verdt å juster for mye heller. Det skal jeg si deg, jeg klarer ikke la vær så det er egentlig bare å sette i gang så fort som mulig.

I morgen bærer det nok en gang avgårde til Løvenskiold, denne gangen for å være instruktør på et nybegynnerkurs. Denne gangen skal vi prøve et nytt oppsett på skytingen. Tidligere har man latt deltagerne skyte på duellskiva i to dager, resultatene har vel talt for seg selv. Eller kanskje man kan si at resultatene rett og slett har uteblitt.
Nå skal vi la de skyte på en helt hvit skive, dette for å få fokus på sikte og avtrekk uten forstyrrende element så som poeng etc.
De skal selvsagt ikke gjøre dette hele tiden, men en times tid kanskje. Etter det skal de over til presskiva så de lærer seg "riktig" siktepunkt osv. Like greit at de får lært seg dette med en gang, det er vanskeligere å "avlære" de feil i ettertid.
Oppi alt dette skal de få oppfølging og tilbakemeldinger på hva de får til, positivitet er stikkordet her.
Selvsagt skal de også innom ståstilling og løft, mere enn det tror jeg ikke er hensiktsmessig.
Fordelen med å gjøre det på denne måten, hvis man ser bort i fra at de lærer de riktige tingene med en gang, er jo at de kanskje ønsker å lære mere etter at kurset er ferdig. Nå gjemmer de fleste nybegynnere seg bort på kantene på banen, livredd for at andre skal se at de skyter dårligere enn de som har holdt på lenge.
Hadde de bare skjønt at hvis de sto sammen med de som skyter godt så ville de også få bedre hjelp underveis.
Så håpet mitt er at disse fra dette kurset ikke gjemmer seg bort på banen.

Med kurs i morgen og på lørdag så blir det ikke mye tid til trening for meg selv, men jeg tar nå med pistolen alikevel. Tar sikte på å orke en time med trening etter kursets slutt.

Nå blir det mye kursprat her og i den forbindelse så kommer morgendagens kurs til å bestå av to trenere, meg selv som er trener II og Siri som er helt fersk trener I. Siri kom tuilbake fra Harstad i går med trener I diplomet i kofferten, gratulerer. I tillegg skal vi ha med Øyvind som er en god skytter som kan bli enda bedre bare han skyter flere stevner, hører du det Øyvind? Og så er det Frode, en kjekk kar som jeg desverre har liten peil på skytemessig. Alt i alt så tror jeg det blir en fin gjeng som skal kunne ta seg av disse nye på en bra måte.
Hold on, holdt på å glemme Bård som står for teoribiten.

Lars

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar