lørdag 17. april 2010

Felt er ikke gøy!

Misforstå meg rett her. Felt er skikkelig gøy når man får det til, for å få det til ofte må man også trene. Fortrinnsvis trene på press og duell, ren felttrening funker nok ikke for de aller fleste.
Så hvorfor overskriften "felt er ikke gøy!"?
Fordi: I dag hadde vi funksjonærskyting i forbindelse med morgendagens feltstevne på Løvenskiold.
Med oss var det en del nybegynnere som skal hjelpe til i morgen og som belønning fikk de skyte i dag.
Å gå en feltløype som nybegynner kan by på både det ene og andre, noe lett og noe vanskelig. I dag så syntes de kanskje at å gå med finpistol var lett, men å bruke revolver eller militærpistol var verre. Faktisk så mye verre at to av de ville trekke seg etter noen standplasser, heldigvis så fikk Siri overtalt de til å fullføre.
Var løypa vanskelig? Ikke i det hele tatt, men som fersking så har man altså ikke det grunnlaget man trenger for å kunne skyte med forskjellige våpen og gjøre det godt med alle.
Derfor våget jeg påstanden om at felt er ikke gøy.
Klart at det er gøy når man er god, men man blir ikke god av å skyte felt for tidlig. Burde man da gjøre som enkelte i "felt"miljøet vil gjøre? Altså ha lettere løyper. Noen ganger så får man det intrykket av at de nærmest forlanger at de skal skyte fullt, gjør de ikke det så er løypa alt for vanskelig.
Hva med å få vanskeligere løyper? Trene mere seriøst slik at man klarer å fylle en vrien løype innimellom, hadde ikke det vært noe? Er det virkelig gøy å vinne på rangering/omskyting når tjue stykker har klart løypa?
Kanskje det er det, ikke vet jeg. Jeg har fyllt noen få løyper, men det er en stund siden nå. Hadde vært gøy å få det til igjen, men jeg stresser ikke med det.

Fikk i hvertfall testet Morini rapid fire i dag, etter fire st.plasser med plundrete lading av magasinet så puttet jeg en patron rett inn i kammeret og fem i magasinet. Å lade med seks er ikke noe problem hvis man kan det, tydeligvis så kunne jeg ikke dette i dag, patroner som hang seg opp i magasinet er ikke ideelt. Etter de fire første st.plassene så ble det fullt hus på resten, mista hele 11 poeng i starten. Jeg burde helt klart ha testa i går på trening å lade med seks, men man kan ikke tenke på alt bestandig. Kunne sikkert blitt mitt beste resultat i felt på lenge.
I morgen blir det en lang dag, skulle opprinnelig stått på st.plass men grunnet overbelastning på det opererte kneet så blir jeg sittende i våpenkontrollen, i hvertfall noe av dagen.
Nå blir det straks hjemmelaget pizza og kanskje et glass eller to med rødvin, skal jo ikke skyte i morgen så da er det vel lov?

Lars

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar