fredag 11. juni 2010

Vekt på avtrekket og dets betydning

Glemte å si at mitt 549resultat på VM-grov var med "grovt" avtrekk. Altså 1360g.
Da skulle man tro at man ville skutt bedre med lettere avtrekk, men det ser det ikke ut som at man gjør.
Hvorfor ikke? Godt spørsmål, jeg kan selvsagt fabulere rundt dette og det har jeg også tenkt til å gjøre.
Her er min teori, altså min private teori. Ikke nødvendigvis noen sannhet i det hele tatt, men sannsynligheten for at jeg har rett er forholdsvis stor.
Det er for de fleste aktive skyttere ikke avtrekksvekten som avgjør resultatet, i allefall ikke et lettere avtrekk.
Påstand 1: Tyngre avtrekk gjør at du tør å gå hardere på avtrekket og dermed unngår avtrekksfeil
Påstand 2: Ved å gå hardere på avtrekket holder du kortere tid.
Påstand 3. Det er lettere å finne og holde trykkpunktet.
Påstand 4. Alle de tre påstandene over er bare vrøvl.

Sant eller ikke, en ting er sikkert, at med tyngre avtrekk slipper du å være urolig for at den ikke holder i en avtrekkskontroll. Gudene vet hvor mange jeg har sett, som gang på gang må skru på avtrekksskruene fordi avtrekkeren ikke holder vekta. Det må jo være stressende skulle man tro.

2 kommentarer:

  1. Min påstand er at hvis man har tyngre avtrekk så holder man mere fast grep og øker konsentrasjonen om avtrekk. Det krever mye trening å opprettholde det faste grepet ved lettere avtrekk. Blir avtrekksvekten latterlig høy så begynner man selvfølgelig å skjelve.

    Har du testet dette på Scatt, Lars?

    SvarSlett
  2. Ikke fått testet på Scatt ennå. Men det bør jeg jo selvsagt få gjort.
    Din påstand synes jeg høres ganske riktig ut.
    Dette kan jo bli en spennende sak å følge opp. Kanskje flere har meninger rundt dette.
    Lars

    SvarSlett