søndag 12. september 2010

Trener III kurs i helgen

Da var trener III kurset i gang.
Spent på hvordan det skulle bli møtte vi opp på Helsfyr hotell fredag ettermiddag.
Fredagen gikk forholdsvis fort, vi hadde besøk av en fysioterapeut fra Olympiatoppen. Dyktig dame som i hvertfall jeg fikk utbytte av å høre på, mye fornuftig å ta med seg videre.

Etter en natts søvn var det tidlig opp, vi skulle være på toppidrettssenteret kl. 09.00 for å trene litt, etterfulgt av forelesninger. Vi hadde en franskmann ved navn Claude Lebreux, han viste oss en del skadeforebyggende øvelser. Her var det bare å bite tenna sammen og prøve å få til det han viste oss. Egeninnsatsen min her var ganske bra, svett som en gris lenge før vi var halvveis i undervisningen. Ble man støl av øvelsene? oh yes baby.Jeg må bare få si at Claude er en kjempegrei fyr som virkelig kan sakene sine.
Vi var også innom doping/antidoping og rutiner og regler rundt dette, greit å vite om sånt når man skal være trener.
Det var i tillegg til dette en del om utholdenhetstrening samt styrketrening.
Når vi atter kunne vende snuten tilbake fra toppidrettssenteret var klokken nærmere sju på kvelden, en lang dag kan man trygt si. Litt sliten var man, men for min del veldig lærerik.

I dag, søndag, skulle det handle om kosthold og mental trening.
Kosthold kan jeg en del om da jeg har jobbet med sånt ganske mange år, men det er fint å få bekreftet det man vet. Bare synd man ikke passer bedre på sin egen kropp når man besitter kunnskap om dette :-( Det får man jo prøve å gjøre noe med framover.
Mental trening med Anne Grethe Jeppesen ble en superduper avslutning på dagen. Dette emnefeltet er så omfattende at man burde hatt et helt år bare med sånt. For meg så er dette med mental trening og mentale aspekter ved skytingen utrolig interessant, et emnefelt jeg virkelig vil jobbe videre med.

Hva sitter man så igjen med etter første helgen i trener III kurset? En masse info som man kanskje ikke hadde fra før, og det man visste fra før er det bare godt å få bekreftet og bli påmint om.
Blir jeg en bedre skytter av dette? Mest sannsynlig, men at jeg blir en bedre trener er det ikke noen tvil om i det hele tatt.
Nå gleder jeg meg allerede til neste gang.

Takk til alle som var med og bidro til en fin kurshelg.

Lars

2 kommentarer:

  1. Kunne ikke vært mer enig med deg. En utrolig lærerik helg. Litt tid på fordøye all informasjonen nå, så kommer vi til å ha utrolig mye utbytte av det vi lærer. Gleder meg allerede til neste samling.

    SvarSlett
  2. Godt oppsummert - en flott helg, lærerik og mye å ta inn. Noe nytt og annet en nyttig påminnelse. Gleder meg til fortsettelsen.
    Siri

    SvarSlett