tirsdag 28. september 2010

Dommer eller ikke dommer? Det er spørsmålet

For en tid tilbake så var jeg med på oppdateringskurs for dommere, viktig å bli oppdatert.
I samme slengen så hadde vi tre timer om elektronikkskiver og dømming etc på disse. Dette selvsagt for at vi skulle bli godkjent for elektronikk. Trodde vi!
Nå har jeg fått invitasjon til elektronikkdommerkurs, en hel helg med to timers eksamen. Hallo! Jeg har jo allerede gjennomført elektronikk-kurs på oppdateringen i vinter.
Det viser seg at dette er et nytt opplegg som NSF(?) har laget. Og i følge det som står på skyting.no så skal vi i Oslo teste det nye opplegget.
Skal jeg som allerede er godkjent dommer være prøvekanin? Tror ikke det, da lar jeg heller være. Så får det så være at jeg var i juryen under årets bane-NM.

Men siden dette er helt nytt så betyr det at det pr. dags dato ikke finnes godkjente elektronikkdommere.
Da kan det bli værre å få gjennomført stevner i hovedstaden etterhvert, for jeg vet flere som har samme oppfatning som meg.

Så nå er det store spørsmålet: er jeg godkjent for elektronikk eller ikke?

Lars

2 kommentarer:

  1. Ja lars, dette blir spennende å følge opp. Etter dette kurset vil vi kunne sitte med to typer dommere. De som er godkjent for å dømme på papp og som kan gjennomføre utstyrskontroll og "være dommer som før" og så får vi de nye "elektronikk dommerne" som skal ta seg av stevner med elektroniske skiver. Stadig flere får elektronikk, og elektronikk bør etter min mening inngå i vanlig dommerkurs. Dersom det blir krav om eget elektronikk kurs for å gjennomføre nasjonale stevner på elektronikk, tror jeg det er en fare for at det blir færre stevner rundt om. Spennende å se utfallet av kurset i Oslo.MVH Jan

    SvarSlett
  2. Det er en utfordring for sporten at terskelen for å bli aktiv på arrangørsiden blir stadig høyere. Det kan kanskje argumenteres for at man trenger vel utdannede dommere mv. - men man bør kanskje tenke igjennom formen og tidsbruken. Jeg syns den oppdateringen vi hadde sist vinter var overkill - da brukte vi hele helgen på et oppdateringskurs - å tre et nytt helgekurs ned over hodet på samme gjengen nå er en sikker måte på å skremme folk vekk fra dommerjobben.

    SvarSlett