tirsdag 19. juli 2011

Sommerens beste opplevelse

Hei og god sommer alle sammen.

Torsdag før felt-NM dro jeg til Arendal for å være instruktør i skyting.
Anledningen var Hove idrettsleir for ungdom.
Siri hadde dratt i forveien, det hele startet allerede tirsdagen. Grunnet jobb måtte jeg vente til torsdags ettermiddag med avreise.
Torsdagen gikk unna, satt meg i bilen ved femtiden og kjente at jeg var ganske spent på hva som ventet på Hove. Kom ned til disco på høytaleranlegget og fint vær, sent men godt. Var sulten som bare det, men desverre var det lite mat å få tak i.

Neste dag, kl. 07.00 var det opp, en tur på "privaten" og vips så var man klar for frokost. Instruktører spiste innendørs mens ungene spiste utendørs eller i teltene sine.
På idrettsleiren var det selvsagt ikke bare skyting, en hel haug med andre idretter var også representert.
Luftbanen var rigget i en stor garasje, fint med plass og greie forhold.
Siden jeg kom først på torsdag så var ungene allerede oppdratt og drillet på sikkerhet og diverse.
Med andre ord, Siri hadde gjort en fenomenal jobb allerede. Litt uvant å ikke være hovedinstruktør, men det gikk seg fort til.
Å ha 19 unger i alderen 12-15 år rundt seg det meste av dagen/ettermiddagen høres slitsomt ut. Det var det også, på en god måte. Nytter ikke å sløve i stolen, da blir en fort hengende etter. Men den energien jeg brukte fikk jeg igjen i mengder fra disse fantastiske ungene. En helt utrolig gjeng som ga oss mye glede.
Å se og oppleve øyeblikk som når noen etter noen dager endelig skjønner konseptet med justering av siktene er gøy. Får nesten gåsehud av å tenke på det nå i ettertid.
De fikk mye skyting, men fikk også prøve seg på andre idretter. Gruppa var delt i to, når den ene skjøt drev de andre med annen idrett. Viktig at de får prøve litt forskjellig.
Det ble også skutt rektruttskyting og det ble mange gode resultater.  Vi hadde også et par "morro"konkurranser, ballongskyting med innlagt kappgangløype. Vi må heller ikke glemme "cupen" vår der både Siri og meg selv røk ut tidlig.

Oppholdets høydepunkt ble når vi fikk besøk av andre grupper som ville prøve skyting.
Det løste vi enkelt, vi fikk "våre" unger til å være instruktører for disse andre.
Å se "våre" unger instruere andre unger som om de aldrig hadde gjort annet var ganske rørende og morsomt. Det lurte seg nesten ut en gledeståre i øyekroken akkurat da.
At de fikk stående applaus fra de besøkende gruppene gjorde det hele til en super opplevelse, ikke bare for oss men også for ungene "våre".

Søndagen var siste dag, en kort dag på tre timer. Dagen gikk fort, alt for fort.
Litt skyting samt rydding av banen og området utenfor og vips så var det tid for avslutning.
Kursbevis ble delt ut til alle sammen, så nå har de godkjent sikkerhetskurs alle som en.
Vi takket for oss og ikke minst takket våre hjelpere for all hjelp.
Vi var jo så heldige å ha fått hjelp fra Aileen, Paul og Oddvin. Uten deres hjelp ville vi hatt mye mere å gjøre. Aileen hadde forøvrig den tvilsomme æren å ta vare på den gruppen som ikke skulle skyte, ikke alltid like lett når det var skyting de hadde meldt seg på.

Etter utdeling av kursbevis og ekstrapremier til alle sammen så satt vi igjen helt alene i garasjen.
Du kan tro vi følte oss litt triste over at det var slutt for denne gang. Jeg sier for denne gang for vi håper jo på å kunne gjøre det samme neste år.

Tusen, tusen takk til alle unger og instruktører som sammen gjorde dette til sommerens store begivenhet for meg, og jeg er sikker på at Siri mener akkurat det samme.

Fortsatt god sommer.

Lars

2 kommentarer:

  1. Bra innsats som nok gjør at enkelte av disse ungene får lyst til å se litt nærmere på skyting :)

    John S

    SvarSlett
  2. Flott gjort av dere begge. Kjenner meg stolt jeg også. Dere har sikkert gjort en kjempejobb, og fler vil få interesse for skytingen. En fin hobby. Kos dere videre i sommer. Klem fra oss. Modern og Keith.

    SvarSlett